måndag 12 maj 2014

Rabarberpaj - lchf




Eftersom nästan hela familjen äter lite sundare så bakar jag mest lchf-bakverk numera. Min mage mår så mycket bättre utan vanligt mjöl och socker.
Såg när jag kom hem att våra rabarber hade vuxit upp rejält så jag blev sugen på rabarberpaj.
Ville testa en egen variant av smulpajen jag brukar göra, så i helgen bakade jag denna.



Här är receptet på min variant av smulpaj med rabarber:

6-7 rabarber
200 g smör
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
drygt 1 dl kokos
0,75 dl Stevia socker

Smörj en pajform. Dela rabarbern  bitar och lägg i formen. Strö ev över lite Stevia socker.
Smält smöret och rör i mandelmjöl, kokosmjöl, kokos och sockret.
Täck rabarbern med smuldegen.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda i ca 20 minuter.
Servera med vispad grädde till.






Ny hel vecka har börjat!
Jag har varit bortskämd med en del ledighet ett tag men nu blir det 2 "vanliga" veckor. Men måndagen redan avklarad så denna veckan rusar nog på den oxå.

Kram och ha en fin måndagskväll!




17 kommentarer:

  1. Så gotti & riktigt fina bilder/Kram

    SvaraRadera
  2. Mums så gott, älskar rabarberpaj.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det såg smarrigt ut. Gillar rabarber under gott täcke. Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott det såg ut. iom att jag är glutenintolerant så är jag glad för alla recept jag hittar utan gluten så denna ska jag testa så snart jag också har ordentligt med rabarber.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Gaaahhh, sååå gott! Jag stirrar på grannens rabarber, och de är snart dags att palla lite.... ;) Då ska jag prova ditt recept!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  6. Vad jag blir sugen på rabarberpaj , får nog ta och göra en framöver. Ska ta och testa ditt recept.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  7. Så fantastiskt gott :)
    Hoppas du haft en bra måndag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Mmmm lät gott. :-) Smulpaj är en favorit här, är så lätt och man kan göra det på det mesta. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  9. Det låter och ser jättegott ut. Nu blir jag sugen på rabarberpaj. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Rabarberpaj är ju så otroligt gott! Man kom snabbt in i långledighet och kortveckor!
    Ha en fin tisdag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. Såg ljuvligt gott ut! Älskar rabarber... Hoppas du haft det bra!

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  12. Den där kommer jag allt att testa :) tittade på mina rabarber här om dagen och insåg att nu kan man minsann lyxa till det en smula med paj. men liktsom du så mår jag bättre utan mjöl o socker...

    Tack för tipset!!

    Kram - Tatjanis

    SvaraRadera
  13. Mums! Detta har jag tänkte baka länge, men det blir aldrig av. Nu blev jag påmind igen, vi som har så mycket rabarber i år :)

    SvaraRadera
  14. Du läste mina tankar..haha! Precis vad jag tänkt baka denna vecka och nu har jag recept på det:) Bakade kladdkaka på lchfrecept i fredags och det blev jättemumsigt så kan jag rekommendera!

    Kram fredrika

    SvaraRadera
  15. Jag vann en LCHFbok för ett par veckor sen. Jag måste bara prova nåt, den här såg jättegod ut! Jag bakar ju massvis och tar inte hänsyn till socker och smör och sånt men mandelmjöl brukar jag använda! Tack för receptet! jag har också vant mig vid lite mindre jobb ett par veckor och har nu fått ett jättetempo framöver!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  16. Åh, det där lät inte fel, det ska jag bjuda familjen på nu när födelsedagen närmar sig och ingen kan protestera om vad jag gör ;)
    Äntligen hunnit läsa ifatt lite, ser ut som du haft en riktigt härlig semester.
    Har varit lite full rulle men ska svara på dit mail imorgon.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Åh va gott :)
    Såg på en annan blogg ett recept på en blåbärspaj, jag har både blåbär i frysen och rabarber i trädgården :)
    Det får bli gofika mer än en dag denna helg!
    Tack för receptet.
    Kram på dig.
    Jessica

    SvaraRadera