måndag 8 juni 2015

Jordgubbstårta med chokladmousse






Igår när jag hade mina söner samlade gjorde jag en tårta. En försenad Mors dags tårta. Smidig tårta som smakar ännu bättre när det stått över natten.

Jag gjorde så här:
Baka, eller köp, en rund tårtbotten och dela bottnen i tre delar. 
På första bottnen bredde jag ut vaniljkräm och skivade jordgubbar.
Andra botten täckte jag med vit choklad mousse:

2 dl grädde
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl kesella

Vispa grädden i en bunke. Smält chokladen i vattenbad på svag värme. Vispa ägget i en ny bunke och häll i chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kesellan och sist den vispade grädden.
Låt den stå i kylskåpet minst en timme innan den breds ut på tårtbottnen. 

På den översta bottnen bredde jag ut vispad grädde (ca 3 dl) och sedan garnerade jag med jordgubbar.




Måndag igen. Känns som det bara är måndagar och fredagar...
Det vanliga vardagsfixet är klart så nu ska jag sätta mig i soffan och titta på fotbollen.

Ha en bra måndagskväll!
KRAM




14 kommentarer:

  1. Den där tårtan både lät jättegod och såg god ut. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  2. Å vilken god tårta! Tack för receptet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ojojoj så gott! Den tårtan måste vi prova. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Åh, den tårtan såg god ut!
    Vilken fin hörnrabatt ni fixat! Jag tänker mig också att göra något liknande hemma här, någon gång.
    Jag har nyss kommit in från en liten rensningsrunda på framsidan. Kvällssol och vindstilla för en gångs skull.
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. Mums! Den såg supergod ut. Kram

    SvaraRadera
  6. Å himmel så smarrigt!
    Har med beställt ett sånt där brickbord, ett vitt, som ska få sin plats i köksträdgården. Attans så bra och priset sen då:) Mer över till annat ju;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Låter supergod. Som en midsommartårta. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Ser verkligen gott ut, gör tårta alldeles för sällan!
    Ha en fin tisdag, kram

    SvaraRadera
  9. Oj vad gott Det där verkade!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Åhh, så gott det ser ut. Ska testa ditt recept till helgen måste ju fira att det är helg ;). Kram Susanne

    SvaraRadera