lördag 13 februari 2016

Bröd på eget vis





Gillar ju att baka som ni vet. Ofta testar jag nya sorter och köper då ett nytt mjöl el dyl som bara används den gången... Tänkte nu göra några stycken rör ihop-bröd på de mjölsorterna som redan finns.
Utgick ifrån ett grundrecept men ändrade efter vad som fanns här hemma. Och så här blev det.




Recept:
2 tsk bikarbonat
5 dl rågsikt
2 dl dinkelmjöl fullkorn
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 dl fiberhavregryn
1 l naturell yoghurt
2 dl mörk sirap
1 dl russin
2 tsk salt

fiberhavregryn

Rör ihop bikarbonat och mjölsorterna i en rostfri bunke. Slå i yoghurten, sirapen och russinen. Smöra en avlång brödform och bröa formen. Häll i den kladdiga smeten i formen. Jämna till ytan och strö fiberhavregryn på.
Sätt ungen på 200 grader och ställ in formen i 60 minuter. Sänk sedan till 175 grader och låt stå i ca 30 minuter till.

(Jag hade inne mitt längre, kan vara bra att göra i två mindre formar också)




Blev inte så lugn kväll igår. Bestämde mig för att baka bröd och fröknäcken.
Gjorde detta recept men ändrade det igen, blev nog bättre förra gången...
Kul att testa sig fram till nya egna recept.
Fröknäckena kan ni se här.

Idag har det varit fullt upp här hemma. Gäster kommer ikväll och jag har bakat bröd igen, denna gången ett lchf-recept, gjort efterrätt och musli. Vi har fixat en del i källaren. Mannen min har städat och förberett huvudrätten.
Dukat och klart så nu ska jag göra förrätten.
Bästa att sätta fart!

Ha en skön lördagskväll!
KRAM




7 kommentarer:

  1. Brödet ser väldigt gott ut.
    Ha så kul ikväll.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Vad gott brödet såg ut! Hoppas ni får en trevlig kväll.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Bröder ser jättesmarrigt ut.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Jag bakar sällan, men det där brödet såg verkligen gott ut...kanske man skulle pröva ;))
    Vi brukar också köpa den där marmeladen..men apelsin/morot...väldigt god !!
    Nu tillbaka till gay galan på TV
    Kram

    SvaraRadera
  5. Brödet ser gott ut. Duktig du är som vågar testa lite nytt eget. Ha en fin alla hjärtans dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Ser jätte gott ut. Jag gillar också att testa mig fram. Önskar dig en fin alla hjärtans dag. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Set jättegott ut! Vad slår doften av ett nybakat bröd? Mums! Med smält smör...

    Kram Anna

    SvaraRadera