tisdag 23 februari 2016

En efterrätt på annat vis





Budapestkubb.
Fast inte den traditionella.
Här är en choklad variant med jordgubbar istället.



Receptet har ni här:
6 - 8 bitar

Marängbotten:
6 st äggvitor
3 dl socker
50 g vaniljsåspulver, Marsan kallvispad
100 g finhackade hasselnötter
1 msk kakao

Fyllning:
3 dl grädde
Jordgubbar

Garnering:
Smält blockchoklad

Sätt ugnen på 175 grader
Hacka nötterna i en matberedare. 
Dela äggulan ifrån vitan (spara äggulorna, av de gjorde jag glass)
Vispa äggvitorna till fast skum, fortsätt vispa och tillsätt 0,5 dl socker i taget.
Blanda nötterna med marsanpulvret. Vänd sedan ner det försiktigt i marängsmeten, rör inte för kraftigt!
Bred ut marängsmeten på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
Låt sedan svalna på galler med bakplåtspapperet kvar. 
Vänd försiktigt över den på ett nytt bakplåtspapper med undersidan uppåt, när marängbotten har svalnat helt. Dra sakta loss bakplåtspappret, pensla på lite vatten om den inte släpper.
Vispa grädden och bred på botten, spara lite till att ha ovanpå. Lägg på skivade jordgubbar och rulla försiktigt ihop marängen till en rulle.
Garnera med resten av den vispade grädden, jordgubbar och bitar av blockchokladen (jag smälte den och gjorde bitar på ett bakplåtspapper). 



Sitter på ett hotellrum i Nyköping. Har kört ett kort pass på gymmet här och nu har jag fått igång datorn.
Snart ska jag träffa kollegan så vi kan gå och äta en bit mat.

Hoppas ni har en bra tisdagskväll!?
KRAM




11 kommentarer:

  1. Ååååå så gott...

    Ha en trevlig kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Åh så gott det ser ut. Jag älskar "vanlig" budapestrulle, så denna måsta jag prova:)
    Hoppas du har en bra resa.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mmm låter verkligen gott. :-)kramizz Laila

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott...även med banan är super gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Smarrigt värre. Åhh maräng, nötter, grädde, jordgubbar och choklad. Det godaste som finns. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Gud så du frestar mej !!...älskar nämligen maräng, så det där verkar gott !!
    Var hos sjukgymnasten idag och jag är glad att det inte var höftleden som spökade...men han knådade och klämde på lår höft så jag skrek...så jädrans ont gjorde det...nu är jag rätt blå på låret !!!
    Och nu ska jag börja lite lätt igen med yoga och promenader....jag är sjukt taggad !!!
    Kram på dej !

    SvaraRadera
  7. Men hallå! Så GOTT! Frestare där =) Tack för receptet.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Åååå,så smarrigt!! Gott med bakelser.. Kram

    SvaraRadera
  9. Men så gott och farligt sött, hur ska man undvika att vilja göra denna tårta?
    Kram Helena

    SvaraRadera
  10. Sååå gottit & fint ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera