måndag 23 juli 2012

Semesterns brödbak...

När molnen hopade sig igår eftermiddag satte jag igång med brödbak.
Testade ett nytt bröd, formfranska med lite grövre mjöl i. Receptet hittar du här.
Jag hade inget dinkelmjöl kvar men tog grovt rågmjöl (halva mängden) istället. Fördelen med brödbak man kan ändra lite hit och dit och det blir bra ändå :)


Mannen min som skar upp brödet till kvällsmaten.
Det blev oxå några klassiska rågsiktskakor.



Ska inte tjata om vädret men idag har det varit en "jobba inne" dag, tänkte bakat idag igen men hade en del pyssel som var mer tvunget att göra (och mycket tråkigare...). Fortsätter oxå att tvätta sängkläder, med denna blåst så torkar de snabbt.


Nu ska jag ta en paus och hitta en plats i lä på altanen och läsa en stund. Pysslet fortsätter jag med senare ikväll. Det är ju ändå semester... ;)


Ha en härlig måndagseftermiddag/kväll mes amis!
Kram Suss

9 kommentarer:

  1. Så duktig du är som bakar och står i! Hembakt bröd är ju sååå gott! Jag blir så trött på det köpta brödet, så jag borde ta mig i kragen och baka lite jag också :-) Jag tänker på det ibland, men så blir det aldrig av... Kram

    SvaraRadera
  2. Snälla vad du bakar hela tiden! tror du var bagare i ditt tidigare liv!!!
    Vilka fina bröd du gör, smakar säkert supergott!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Ååååh, det är ju så jättegott med färskt hembakt bröd!! Man borde baka oftare, skulle ju spara massor med pengar dessutom!
    Det var en fin uppstammad blomma du har! Vet inte jag heller vad den heter, men lila är en favvofärg för mig.
    Lyckans er som varit till Marstrand! Dit vill jag också åka nångång.

    Ha det bäst!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  4. Åh det ser väldigt gott ut!!! Perfekt bakdag när molnen är framme.

    Kul att hittat din blogg, ska bli roligt att följa den vidare! Ha det gott!:-)

    SvaraRadera
  5. Det där ser helsmarrigt ut!!! Jag har också tänkt baka matbröd men har inte kommit mig för, har däremot gjort en del mums till eftermiddagsfikat om dagarna:))))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Vilka bröd! Vad duktig du är!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det här med att variera sitt bröd genom att ändra sorter i tex mjöl. Så länge proprtionerna är de samma brukar det bli bra ändå! Ditt bröd ser jättegott ut! Du har förresten ingen erfarenhet av att baka med glutenfritt mjöl? Min dotter har glutenintolerans och sedan hon fick det har jag kommit av mig mycket med att baka. Kram Sara

    SvaraRadera
  8. WOW vilka bröd, jag vill också kunna baka matbröd!!! Måste skärpa mig och försöka:)

    SvaraRadera
  9. Så himla gott! Jag älskar doften av nybakt bröd. Nästan lika mycket som jag älskar smaken av det. Och med dina bilder börjar jag nästan hallucinera... :)

    Kramar

    SvaraRadera