tisdag 21 april 2015

Chocolate Chip Cookies och kontraster








Ett önskemål från sonen när han fyllde var att få goda småkakor.
Och det var dessa.
Chocolate Chip Cookies


Riktiga godiskakor med mycket choklad i. Som alla killarna gillade. Och smidiga att göra.
Här kommer receptet på de:
225 g smör
 2 dl strösocker
2 2/3 farinsocker
2 ägg
7 dl mjöl
1/2 msk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
450 g choklad

Mixa samman det mjuka smöret och sockret till en jämn smet med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt mellan varje.
Häll i resten av ingredienserna och vispa på låg hastighet. Blanda samman det sista med träslev. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i degen.
Gör bollar med en sked och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader i 15 - 20 minuter.
Låt svalna lite på plåten och lägg de sen på galler.






Hälsosam kost igår och söta kakor idag. Kontraster. Men det är lite så det är här hemma, även om vi äter sunt för det mesta så är det gott med nåt sött ibland. 


På min 9 dagars kickstart som jag började igår är jag nu på dag 2. Även denna dagen har gått bra och imorgon får jag äta mer men enligt recept som följer med i boken.
Sötgris som jag är så är det ändå faktiskt maten jag saknar mest (det salta, som jag ska vara försiktig med....).
Dagens middag såg ut så här, mycket goda färska sparris och broccoli stekt i lite olja.



Underbart väder idag. Har varit ute på långpromenad. Vovvarna fick ta sig ett dopp i bäcken under promenaden så de orkade gå i värmen...


Önskar er en solig kväll!
KRAM



16 kommentarer:

  1. Det kak-receptet måste jag prova!
    Jag har en hel drös med söner som skulle älska dem!! :)

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Tack en massa recept blir det på godsaker från bloggare nu.. det blir mysbakning i helgen ;)
    KRAM Sanna

    SvaraRadera
  3. Å himmel vilka goda kakor!!! Jag kommer på fika ;-)
    Men var det allt du fick till middag... Jag hade varit hungrig efter en kvart tror jag;-)
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Gofika ♡ ...
    Tack för receptet :)

    /Kram i kvällssolen!

    SvaraRadera
  5. MUMS va gott!!

    Fin kväll till dig
    KRAM Susanne

    SvaraRadera
  6. Så goda kakor! Tack för receptet, det måste testas, älskar choklad:)
    Låter intressant med 9 dagars kickstart, jag har läst om detta på flera bloggar nu och blir lite sugen på att prova själv.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Åhh, vilka goda kakor. Dem får jag nog testa att göra. Kram Camilla

    SvaraRadera
  8. Såg smarriga ut de där kakorna, de testar jag gärna, :-) Duktig du är med din kickstart...heja dig. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  9. Ja, det var tvära kast.. från smarriga kakor till sparris & broccoli! Men inte åt du väl bara det...?
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  10. Vilken tur jag har som inte alls är frestad av kakor och choklad ;) ja det är faktiskt sant. Lycka till vidare med 9-dagarsutmaningen, låter toppen att få äta massa grönsaker osv, då står man ju sig bra. Jag kör ju just nu mitten på v 2 i 2-veckors "turbostart" -- funkar toppenbra.
    kram

    SvaraRadera
  11. Hej finaste..
    Dig och din blogg tipsade jag om redan den 7 april :)
    missade du det…;)
    Ha en mysig kväll
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  12. Kakorna ser supergoda ut. Svårt att motstå dem. Duktig du är med din diet. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Kakor och c9 i samma inlägg😊 de kakorna är väldigt goda jag har gjort dem förut. Härligt att höra om ditt resultat av c9. Jag ska köra nästa steg nu! Kram kram ps har messat dig

    SvaraRadera
  14. Ser himmelskt goda ut!
    Följer din kickstart med spänning! Håller också på att rensa ut i kroppen. Byter frukost och lunch i 2 veckor mot frukt och grönt som jag kör i råsaftcentrifugen. Är på dag 6 nu- får väl se om jag orka löpa linan ut:-), he he.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  15. Mums!!...gott till kaffet ;)
    Nu har jag börjat med min träning lite försiktigt. Ska äta bättre också, men går inte på någon diet...gick ner 4 kilo för ett par år sedan
    utan någon som helst hjälp...så det funkar för mej ;))...4-5 kg räcker att gå ner för mej....
    Kram

    SvaraRadera
  16. Älskar chocolate Chip cookies, jag brukar byta ut ca hälften av chokladen mot hackade hasselnötter... mums!
    Kram J

    SvaraRadera