söndag 19 oktober 2014

Gott till kaffet...



Igår tillbringade jag hela dagen här. I mitt kök.
Och då såg det inte ut så här...



Då var det fullt med saker. I hela köket. Jag bakade 2 sorters bröd och de där kakorna till mannens jobb. Godiskakorna.
Jovisst, 100 stycken såna här blev det.



Godiskaka:
4 ägg
5,5 dl socker
3 dl mjöl
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 gr smält smör

Ägg och socker blandas. Mjöl, kakao, vaniljsocker och salt blandas för sig. Rör sedan ner det också.
Tillsätt sist det smälta smöret. 
Smörj ett bakplåtspapper och lägg det på en långpanna.
Häll blandningen på långpannan.

Grädda i ugnen i 200 grader i 15 min.

75 gram smör
1 dl sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 påse kokos

Smält smöret. Häll i sirap, socker och grädde. Låt detta puttra i ca 5 min. Tillsätt sedan kokosen.
Häll glasyren direkt på kakan. Sätt in den i ugnen igen, ca 10 min.
Låt den svalna och skär den sedan i rutor.




Soft söndag här idag.
Skönt med en dag utan måsten. Långpromenad blev det på förmiddagen. Eftersom Chippen kom ut från skogen och såg ut som han hade fått svarta stövlar (fattar inte var han hittar alla lerpölar...) så blev den extra lång. Vi fick ta en tur runt bäcken också!
Nu blir det promenix igen och sen väntar en stor strykhög.
 Men ikväll ska vi ha filmmys mannen och jag. Länge sedan jag såg en film.


Ha en härlig söndagskväll!
KRAM



18 kommentarer:

  1. Så snyggt och fint i ditt kök. Gillar verkligen när det är ordning och reda:)
    Å, de kakorna är ju så goda. Jag skulle vilja smälla i mig en hel plåt och bara låta kalorierna stanna i min kropp just nu.
    Men icke... Hoppas på lite hjälp i morgon.
    Tack för din omtanke.
    Ha en mysig kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Fint kök & gotti kaka :)
    (Kram

    SvaraRadera
  3. så fint och så gott det ser ut.

    SvaraRadera
  4. Vilken god kaka, den måste jag prova att baka. Jättefint kök du har!
    Hihi, svarta stövlar, det hade Lykke med idag, men det syns inte lika tydligt på henne som är brun.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Fint kök. De där kakorna är så goda. Ha en fin kväll, Annika

    SvaraRadera
  6. Så gott, vilket fint kök du har.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Halloj!
    Så mumsigt det ser ut :O)
    Här har det vräkregnat hela långa dagen så skippade
    ute aktiviterna hihi.
    Ha d gott Kram Arja

    SvaraRadera
  8. Vilket snyggt kök du har, gillas mycket. Här har regnet vräkt ner så jag har haft innemys hela dagen. Vilka mumsiga godiskakor. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Superfint kök ni har, och har man storbak brukar det bli lite rörigt... Kakorna ser fantastiskt goda ut! ´Receptet sparas och provas framöver!
    Ja, en del hundar verkar kunna nosa upp de värsta dyhålen... tyvärr! Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  10. Så snyggt kök du har. Det där receptet måste jag testa ser ju så himla gott ut och kul med nåt nytt. Oj så sugen jag blev måste gå och kika efter nåt gott i skåpen ;) trevlig söndagskväll dit. Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Fint ditt kök är. Kakorna ser superglad ut. Härligt med en slappedag. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Jisses vilket supersnyggt kök!! Förstår att du gärna bakar där. Och det där receptet har jag precis printat ut, ska göras inför nästa kalas här hemma, tack för tipset!! :)

    Önskar dig en fin vecka!

    Kramar aka

    SvaraRadera
  13. Så fint kök!
    Härligt med hundpromenad och praktiskt med en bäck att skölja bort de svarta stövlarna i.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Gillar ditt kök!
    Och jag gillar kakorna också, fast jag just nu inte äter kakor.
    Såg supergoda ut!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  15. De där kakorna är helt magiskt goda...
    Här regnade det hela dagen så det blev lite inomhusfix. På eftermiddagen var vi hos svärisarna och åt kroppkakor, mums!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  16. Såå fint i ert kök och vilka kakor. Vill ha NUUU haha :) Tack för receptet.

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  17. Mumsigt!!! Om man själv hann med att baka med två småbarn ;) Kram

    SvaraRadera