onsdag 7 januari 2015

Mjuk pepparkaka - det sista juliga





När jag bakade bröd i helgen hittade jag pepparkakskryddor som blivit över. Det blev en mjuk pepparkaka av de kryddorna. Receptet hittar ni här.
(Jag tog 5 tsk pepparkakskryddor istället för de olika kryddorna och hoppade över lingonen. Obs! Räckte med 30 minuter i ugnen.)




Sista "julbaket" och nu är stjärnor och ljusstake borttagna så nu får det vara slut på det juliga. Även här inne.




Vardagen är igång igen. Arbetsdagen gick fort men kvällarna går ändå fortare. Det blir betydligt mindre tid för avkoppling när det är arbetsvecka...
Svårt att hinna med just nu och lite bloggtorka. Ska också försöka får mer tid för läsning på kvällarna (för att jag lättare ska somna) så det blir nog mindre tid här inne framöver. Tror jag. 


Hoppas ni haft en bra start på arbetsveckan!
KRAM





25 kommentarer:

  1. Åh, så gott.... Fast smeten är godast, om du frågar mig! ;-)

    SvaraRadera
  2. Sååå gotti - Älskar mjuk pepparkaka ♡ ...
    Ha en fin kväll/Kram

    SvaraRadera
  3. Mums, visst går det upp och ned. Blogga när du har tid och lust, fina.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad gott, gillar mjuk pepparkaka!
    Idag var första jobbdatorn för mig. Jättetrött och inte van att stiga upp. Nu väntar Mästerkocken på TV. Ha en fin vecka och god fortsättning på nya året! Kram

    SvaraRadera
  5. Jobbdagen skulle det vara ;-)

    SvaraRadera
  6. Smarrigt! Pepparkaka är alltid gott! Jag börjar året med att blogga varannan dag, för ibland räcker inte tiden till med allt annat man vill göra. Träna, sy, scrappa mm. Mer träning och mindre tid vid datorn är väl största orsaken...
    Blogga när du vill, vi läser ju alla inlägg som kommer :)
    Kram Kate

    SvaraRadera
  7. God fortsättning!
    Bra idé för kryddorna. Tror jag fick såna i nått paket med te och sånt?

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Det är så himla gott med mjuk pepparkaka. Nu när jag har ny ugn kan jag ju baka lite mer.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Det är gott med mjuk pepparkaka. Visst är kvällarna korta nu. Man får njuta så mycket man kan ändå. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Mmmmm vad gott men mjuk pepparkaka kan man äta året om haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Mjuk pepparkaka är ju bara så mumsigt ;) Ja det där med bloggtorka går upp och ned, så även hos mig. Ja jag har ju inte haft något jullov från pluggandet, men har knyckt till mig en dag här och där. Att läsa när man går och lägger sig är världens bästa insomningstips, fast ibland är boken svår att lägga ifrån sig.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kramen

    SvaraRadera
  12. Har precis druckit kaffe...den där kakan skulle man ha haft då, hihi...skrev i mitt förra inlägg att även jag har börjat få lite bloggtorka. Ska göra ett nytt inlägg snart,men har nästan slut på bilder....man får väl ha lite fantasi förstås...man vet ju aldrig vad man kommer på, haha...
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Kaka är aldrig fel, julkaka eller ej!

    SvaraRadera
  14. Jag har pepparkakskrydda varje morgon i min omelett, så jag får en smak av julen året om, he, he....... Mjuk pepparkaka är sååå gott ska se om jag kan få till en lchf-variant. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  15. Oj, det ser gott ut! Det är svårt att bli av med sötsuget nu efter all choklad under julen.
    Vi tycks vara många som upptäckt att vi sover för lite i vardagen. Att läsa (men inte i en dator!) är ett måste för mej om jag ska kunna somna, hoppas det funkar för dej med!
    Susanne

    SvaraRadera
  16. Mumsfilibaba, min mormor bakade alltid mjuk pepparkaka.

    SvaraRadera
  17. Den ser synnerligen god ut. Visst är det kul med inredning men det gäller att tänka till. Du får också ha en god fortsättning.

    Kramen

    SvaraRadera
  18. Mjuk pepparkaka är ju så gott, undra om inte jag också har lite pepparkakskrydda kvar..... ;)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  19. Åh, jag skulle ju också ha gjort en sån där! Mamma gjorde alltid mjuk pepparkaka när jag bodde hemma. Men jag testade i alla fall en pepparkaksrulltårta, som blev bra! :)
    Kram/maria

    SvaraRadera
  20. Jag gillar också att baka, helst mycket och ofta :)
    Mjuk pepparkaka är en favorit här hemma och har alltid varit :)
    Varm med ett glas mjölk är den som bäst!
    Stor varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
  21. Mums! Såg gott ut!
    Och jag känner så väl igen det där med bloggtorkan. Det hade jag i höstas. Men nu har lusten kommit tillbaka, dock måste jag tvinga mig att sluta läsa bloggar till sent på natten....ett nyårslöfte är att få fler timmars sömn per natt!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  22. Ser jättegott ut! Jag har mumsat på så det heter duga under julen så nu försöker jag hålla igen lite. Inte lätt när man har unnat sig både det ena och det andra....

    Jag har också tänkt att läsa på kvällarna istället för att sitta med instagram eller annat. Men just nu är jag jetlaggad så lite dispans får jag ett par dagar :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera
  23. Åh så gott med mjuk pepparkaka! Det har jag nog inte ätit på jag vet inte när... Min mormor brukade baka det så jag kommer alltid att tänka på henne:)
    Kram

    SvaraRadera