tisdag 27 januari 2015

Morotskake-tårta







När minstingen fyllde år hade han svårt att välja vilken tårta han ville ha. Han var mer sugen på morotskaka. Så inspirerad av den här tjejen gjorde jag en morotskaketårta.




Så här gjorde jag.

Morotskaka:
5 ägg
4,5 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
4,5 tsk bakpulver
2,5 tsk malen kanel
1,5 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
2,25 dl solrosolja
6 dl rårivna morötter

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna för sig. Blanda med äggsmeten, olja och morötterna.
Häll i en smord och bröad form med avtagbar kant.
Grädda i ugnen, 150 grader, i ca 55 min.


Frosting:
250 gram osaltat, rumstempererat smör
300 gram Philadelphia ost (cream cheese)
2 tsk vaniljsocker
8-10 dl florsocker

Kolasås:
2 dl grädde
1,5 dl ljus sirap
0,5 dl strösocker

Koka ihop alla ingredienserna tills den blir lagom tjock. Låt svalna. Häll över tårtan och garnera gärna med pecannötter eller valnötter.




Tisdag och ikväll blir det träningspass och förberedelser inför mässan. Fick i alla fall tag i nya stövlar igår. Mina gick sönder i förra veckan...

Ha en fin dag!
KRAM


14 kommentarer:

  1. Mmmm ...gud så gott det lät. Älskar ju morotskaka så den där får nog testas. :-) Kramizz o ha en fin Tisdag/Laila

    SvaraRadera
  2. Galet gott!
    Morotskaka är en favorit, så den där varianten skulle jag sluka.

    Ha en skön dag/ Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. Den ser försvinnande god ut, tack för receptet.
    Ha en fin tisdag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Mmmm, det är ju frostingen på morotskakan som är det godaste och att få flera lager av den... Mums!
    Kram Helén

    SvaraRadera
  5. Låter verkligen supergod!!! Den ska man kanske testa! Försöker hålla igen på godsaker, men till helgen unnar jag mig lite!

    kram Malin

    SvaraRadera
  6. Men wow va gott det ser ut. Vilken morotstårta. Jag "snor" receptet om det är ok. Den där måste verkligen provas.
    Nu har ju både mannen och dottern diabetes men ibland måste alla få unna sig lite gott.
    Ha en fin dag.
    Kram Carola

    SvaraRadera
  7. Men jisses så gott det såg ut. Gillar morotskaka, så det här får man prova.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  8. Ser supergod ut. Kan känna hur gott det blir med kolasåsen. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Så smarrigt det ser ut. Mums. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Men hur gott lät inte det med kolasåsen på!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  11. Aaah meeen.... HUR gott lät inte det där! Ser himmelskt ut! Vad bra du är på att fota mat och fika! Jag tycker det är skitsvårt....
    Kram/maria

    SvaraRadera
  12. Ser fantastisk god ut.

    Kram N

    SvaraRadera
  13. Morotskaka som är så gott och din ser väldigt god ut! Kram

    SvaraRadera