fredag 1 maj 2015

Maj månad är här och en efterrätt




Redan maj månad. Så fort det går...

Jättetrevlig kväll igår hade vi men min mage protesterade vilt inatt. Vet inte om det blev för mycket med god mat, efterrätt och vin efter att jag levt väldigt sunt de senaste 10 dagarna. Somnade inte förrän efter klockan slagit fem....
Så idag har det varit en lugn dag, inte mycket energi här.

Hann inte med att fota något igår men en sista bit på efterrätten fick jag med på bild. 




Hade planerat en helt annan efterrätt men en viktig ingrediens fanns inte att få tag i här i stan så i onsdagskväll fick jag helt enkelt tänka om.
Blev en Jordnötskaka istället.
Ändrade lite på detta recept, så här gjorde jag
Botten:
250 g salta jordnötter
140 g socker
ca 100 g smält smör
35 g vetemjöl

Hacka nötterna i en matberedare och blanda sedan i de andra ingredienserna.
Tryck ut botten i en form med löstagbar kant. Grädda i 5 minuter i 200 grader, låt den svalna innan fyllningen hälls i.

Chokladfyllningen:
200 g mörk choklad
50 g mörk choklad med mintsmak
3 dl grädde
2 äggulor
100 g smör

Hacka chokladen fint. Koka upp grädden och häll i chokladen, rör till en slät smet. Häll i äggulorna och smöret och rör igen tills smeten är slät.
Bred chokladsmeten över bottnen och ställ i kylen i minst 2 timmar.

Krossa polkagrisar och garnera med de och hallon och servera med vispad grädde.







Blev inget trädgårdsarbete idag, det har regnat hela dagen. Mannen hoppade över sin golfrunda och började istället måla väggen. 
Jag har varit ute på en långpromenad. Hade jag inte varit hundägare så hade jag inte gått utanför dörren denna dag... 


Nu ska vi fixa oss nån kvällsmat.
Hoppas ni haft en bra start på denna maj månad.
KRAM



14 kommentarer:

  1. Efterrätten ser riktigt god ut, men tråkigt att din natt blev förstörd. Bra med en ordentlig vilodag!

    kram Sabina

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut!
    Men tyvärr är det väl ofta så att man får lida när man stoppat i sig något lite extra.................
    Hoppas du sover bättre i natt då,

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Såg god ut den där. Man får se upp med magen när man gått på diet och ätit helt annorlunda. Vi åt "gott" hemma igår och min käre man, som gick ned 5,6 kilo på 14 dagarskosten, mådde inget vidare imorse.... Kroppen blir rätt chockad om den får en massa kollisar och socker som den kanske inte är van vid sen ett tag. Svår avvägning det där! Man kanske mår som bäst i veckorna egentligen, utan de där utsvävningarna. Regn är träligt, vi har det här hos oss med. Blir fredagsmys med hockey-VM! kram

    SvaraRadera
  4. Usch hoppas du mår bättre nu, här har vädret också varit tråkigt och regnigt, Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Jo, jag känner igen det där med magen...När jag har mina "nyttiga" perioder blir jag väldigt känslig mot onyttiga saker. Det säger väl lite om hur man borde äta egentligen...Hoppas du mår bättre nu!

    Fin grå färg på väggen!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  6. Jo, jag känner igen det där med magen...När jag har mina "nyttiga" perioder blir jag väldigt känslig mot onyttiga saker. Det säger väl lite om hur man borde äta egentligen...Hoppas du mår bättre nu!

    Fin grå färg på väggen!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  7. Mmmm det receptet ska sparas , även om Moi bakar sällan numera är smarriga recept alltid bra att ha :-)))
    Ingen ljummen start på maj här heller ,plus en när jag åkte till jobbet i morse är inget att skryta med precis .
    Vi som skulle fylla poolen och registrera sommarbilen i helgen ....
    Ha en förtsatt bra helg trots kyla och regn det ska jag ha :-)))
    Kram B

    SvaraRadera
  8. Ljuvlig efterrätt ♡ ....
    Tack för den hihi

    /Kram

    SvaraRadera
  9. Ååå,såg så gott ut! Vilken härlig efterätt. Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas det känns bättre nu. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Å så god den där kakan ser ut!
    Ska testa göra den någon dag.
    Tråkigt med magen, men det är säkert som du skriver att det blev lite mycket av allt efter att du ätit så sunt de senaste dagarna.
    Kimonon var ju bara så fin!
    Hoppas den finns kvar ett tag till för då kommer den hamna i min garderob med:)

    Ha en fin dag!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  12. Så gott det ser ut! Vi har haft riktigt trist väder här med... Kram Stina

    SvaraRadera