torsdag 30 juli 2015

Danskt Rågbröd





Detta sommarväder inbjuder faktiskt till en del bakning....
Testade ett grövre bröd, danskt rågbröd. Gott bröd som passade mig. 
Inte mycket jobb men det tar lite tid eftersom det görs under 2 dagar.


Skållning, dag 1:
2,5 dl vatten
3 dl Rågkross
1,5 dl Solrosfrön
2 msk Linfrön
2 tsk salt

Dag 1
Koka upp vatten och häll det över ingredienserna till skållningen. Låt stå i rumstemperatur över natten.



Dag 2
50 g Jäst
2,5 dl Vatten
6 dl Grovt rågmjöl
1 dl mörk sirap
2,5 dl Vetemjöl Special

Tillsätt vatten (28 grader) och övriga ingredienser.
Blanda i maskin i ca 30 min på låg hastighet. Degen ska var som en gröt.
Låt jäsa i bunken ca 2 timmar under plast.
Smörj formar och fyll 3/4 med degen. Låt jäsa 30 - 45 min under plast. Sätt ugnen på 250 grader och ställ samtidigt in en form med 1/2 l vatten, låt formen vara i ugnen under bakningen.
Sätt in plåten i ugnen. Sänk tempen till 180 grader. Grädda i ca 60 min. Häll ut brödet och låt svalna på galler. 



Kan med viss ångest konstatera att det nu bara är en semesterdag kvar... Jaja jag kommer säkert in i vardagssysslorna snart igen.
Fick lust att åka upp till det stora varuhuset imorgon och köpa fler nya möbler till vardagsrummet. Förändring är på gång men det får vänta lite till. Jag vill ha schäslonger vid tv:n och de fanns inte i lager, inte heller matstolarna men nu tror jag att jag vet hur vi ska ha det. Har kommit med förslag och mannen tyckte det lät bra. 
Blir lite för stressigt att sälja gamla möbler, köpa nya möbler och andra inredningssaker och tro att detta ska komma hem i tid så vi har allt färdigt till nästa fredag. Då har vi nämligen 50 års fest för mannen här i huset.
Ibland vill jag mer än vad jag reder ut...

Nu väntar två vovvar på en kvällspromenad.
Ha en skön kväll!
KRAM




8 kommentarer:

  1. Åhh ett gott brödrecept! Precis vad jag behövde! Ja det finns ju inget annat att göra än att baka nu när regnet öser ner...
    Vi får hoppas på en skön höst!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Så gottit ♡ ....
    Tack för ditt recept!

    /Kram

    SvaraRadera
  3. Ser supergott ut. Tänkte besöka det stora varuhuset imorgon. Får se vad de har att erbjuda. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Wooow, det ser jättegott ut och nyttigt. min stil på bröd om man nu ska äta det. Kul med möbelprojekt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Det ser riktigt gott ut, måste testas.
    Kram fina

    SvaraRadera
  6. Det måste jag prova en dag.mlycka till med alla möbler, köpa o sälja.

    SvaraRadera
  7. Jag försöker förtränga att det är jobb på måndag, är inte alls redo för det.
    Vilket gott bröd, jag har många nya recept jag ska prova i höst.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det ända jag bakar är möjligen matbröd...och det där såg onekligen gott ut så man får tacka för receptet !!...nu blev jag lite sugen på att baka matbröd, hihi....vädret är bra för brödbak idag....mulet och blåst och ynka 13 grader !!!
    Ha en fin helg!!
    Kram

    SvaraRadera