torsdag 20 april 2017

Nåt gott efter









Eftersom det ofta (typ alltid) blir tight om tid när jag ska ha tjejträff så bestämde jag mig för en frusen efterrätt. Daim cheesecake.
 Gjorde den i måndagskväll så det var bara att plocka fram den igår när det var dags för dessert.


RECEPT:

Botten:
250 g digestivekex
100 gr smör

Fyllning:
2 pkt Daim dubbel
5 dl Vispgrädde
2 ägg, delas i vitor och gulor
1 dl strösocker
300 gr färskost, ex Philadelphia 

Garnering:
1 pkt Daim dubbel

Smula sönder Digestivekexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut smulorna i en springform, ca 24 cm i diameter.
Hacka Daimen.
Vispa grädden, inte för hårt. 
Vispa äggvitan till ett hårt skum.
Blanda äggula, färskost och strösocker och vispa det fluffigt.
Blanda ihop grädde, äggvita och äggulesmeten. Rör ner Daimen.
Bred ut fyllningen på smulbottnen. Ställ tårtan i frysen i ett par timmar och ta fram den en stund innan servering.


Garnera med grovhackade Daimbitar.



Hemma på lunchen en sväng sen kommer jag inte hem förrän sent. Ikväll ska jag med några kollegor på en föreläsning, ska bli intressant. Innan föreläsningen ska vi ut och äta nåt gott också.


Ha en fortsatt bra torsdag!
K R A M









5 kommentarer:

  1. Den brukar jag också bjuda på fast jag kör glutenfria digestivekex. Den är supergod och jättesmidig att göra i förväg. kram Eva

    SvaraRadera
  2. Gott! jag gör en liknande variant men med karamelliserad mjölk på toppen.
    Ha en fin kväll. Hoppas det är en bra föreläsning.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mums så gott och ha en trevlig kväll.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Å ja sååå himla gott:) Funkar verkligen alltid :)
    Vad är de för föreläsning? Alltid spännande att gå och lyssna på något.
    Ta hand om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Åhh det där måste jag testa i helgen! Tusen tack för receptet :) Ja vad vore livet utan lite gott...inte mycket!
    Ha en skön fredag, njut av helgen.
    Kram Titti

    SvaraRadera