tisdag 24 juni 2014

Morotsbröd









Här kommer tips på ett saftigt lite annorlunda bröd. Jag hittade det hos Leila men gjorde några ändringar, 
här har ni mitt recept:

2 pkt jäst
5 dl mjölk 3%
5 dl färskpressad morotsjuice
1 dl ljus sirap
150 g mjukt smör
3 tsk salt
lite brödkryddor
1 kg morötter
ca 3 l vetemjöl special
vetemjöl
100 g valnötskärnor
100 g hasselnötter

pumpakärnor och flingsalt


Sätt ugnen på 180 grader, varmluftsugn.
Smula sönder jästen i en bunke.
Värm mjölk och juice till 37 grader. Tillsätt degvätskan, sirap, smör, salt och kryddan.
Riv morötterna fint och blanda med vätskan.
Tillsätt de grovt hackade nötterna och lite av mjölet, fortsätt att tillsätta mjöl tills degen blir slät.
Låt degen jäsa i bunken under bakduk till dubbel storlek.
Dela degen och lägg den på 2 mindre långpannor. Skåra i rutor och låt det jäsa i 30 min.
Strö över frön och flingsalt, grädda i ca 30 minuter tills det fått färg.

Mycket gott bröd som passade till studentbuffén. 
Perfekt med sött och saftigt av morötterna mot saltet på brödet. Testa gärna!



Ikväll har vi tjejer på jobbet varit på utflykt till Erikshester som ligger en bit utanför stan. Där finns en gård med uppfödning av får och en liten butik där de sålde lammskinn till väldigt bra pris och inredningsprylar (jadå en liten kasse följde med hem därifrån)
Vi fikade där också så vill ni göra utflykt i småländska skogarna i sommar kan jag rekommendera detta ställe!
Glömde kameran en tog några bilder med mobilen. 
Följer ni mig på Instagram 
hemmapasjuan
kan ni se några där.

Lite frusen så nu sitter jag i favorithörnan med stor kopp te och kolla på Petra Marklund´s premiär på Allsång på Skansen.

Ha det gott!
Kram kram





19 kommentarer:

  1. Älskar hembakat bröd, brukar ju bli ljuvligt med morötter i.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är riktigt gott med morotsbröd!!! Nej det var ju det jag skulle kolla premiären för Allsång där ser man... fullt upp med annat!

    kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt med en kopp te o Allsång :) avkoppling de lux!!


    ha en fin kväll!

    Kram - Tatjanis

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet! Tycker det är supergott med morötter i bröd, hade ett jättegott recept på morotsbaguetter som jag tyvärr slarvat bort.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Oj så gott det ser ut! Verkligen! Kram Sara

    SvaraRadera
  6. Mums, mums!!! Kan du inte skicka hit lite grann :-). Ser väldans smarrigt ut!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Det ser verkligen gott ut!

    SvaraRadera
  8. Så smaskigt. Det måste jag prova. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Det ser verkligen gott ut!

    SvaraRadera
  10. Åh så gott det ser ut! Ska jag ta och prova. Missade allsången igår, hade varit kul att se nya programledaren. Nästa vecka kanske jag har tid att titta. :)

    SvaraRadera
  11. Kul med lite annorlunda bröd! Låter gott! Ha en go lillördag!

    SvaraRadera
  12. Låter jättegott :) Tack för receptet, ska testas. Ha en fin dag , kram

    SvaraRadera
  13. Låter gott och ser riktigt saftigt ut. Såå fint ni har det på altanen!! Kram Emma

    SvaraRadera
  14. Oj så gott det ser ut! Måste testas ;)
    Kram Sara

    SvaraRadera
  15. Kikade in på Erikshester, vilket mysigt ställe! Lammskinn kan man ju aldrig få för många av...
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  16. Ser & låter riktigt gottit ut...
    Ha en härlig dag/Kram

    SvaraRadera
  17. Älskar morötter och morots jos....låter gott;)
    Såg också på Allsång på Skansen...hon skötte sej bra tycker jag ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  18. Hej
    Vilket härligt recept, tack för att du delar med dig :)
    Det blir ofta så här hemma att jag kör på gamla beprövade och då blir det ofta detsamma hela tiden :)
    Detta ska jag absolut prova, det verkade inte speciellt svårt heller.
    Visst är det underbart med student :) Då har ni nästa år igen, kul!
    Här blir det konformation nästa år.
    Ha en härlig onsdag.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  19. Ser saftigt och gott ut. Kanske testas nån dag.

    Kram Lena

    SvaraRadera