måndag 30 juni 2014

Sötpotatispaj







När vi hade Stockholmsbesöket här fick vi denna spännande grillboken!
Vet inte om Dogge Doggelito är en bra kock/grillmästare men det fanns många spännande recept i den och självklart ville vi testa ett direkt.





Sötpotatispaj:
3 dl vetemjöl
125 g kallt smör
2 msk vatten

Fyllning:
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk olja
600 g sötpotatis
2 dl créme fraiche
3 ägg
1 msk malen spiskummin
1 tsk riven muskonöt
1 tsk salvia
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk salt

Skär smöret i bitar och blanda med mjölet i en matberedare. Tillsätt vattnet så att det går ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ kallt i 20 minuter.

Skala och hacka lök och vitlök och stek dem mjuka i olja i en stekpanna. Skala sötpotatisen, skär i bitar och koka dem mjuka i saltat vatten. Häll bort vattnet och lägg ner potatisen i en matberedare tillsammans med lök, vitlök och créme fraiche. Mixa till en slät puré.
Rör ner ägg och kryddor. Bred ut blandningen i pajskalet (ett tips är att förgrädda pajskalet innan) och grädda  175 grader i ca 40 minuter.
Låt svalna innan serveringen.


För er som äter lchf-kost, hoppa över pajskalet.
Vi gjorde denna till familjen med stekt kyckling (tyvärr inget grillväder då) och sallad till. Jag tog purén men inte pajskal.




TACK
snälla ni för era hälsningar angående min onda rygg!
Det är bättre idag tog dock extra lång lunch så jag kunde vila ryggen ordentligt. Fortfarande värk men det känns att det går åt rätt håll.


Ha det gott vänner!
Kramis



13 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det känns bättre! Oj! Har han gjort en kokbok... det lät ju spännande!

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut! Skönt att du mår bättre. Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Spännande rätt! Sötpotatis ska ju vara bra GI-mat. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Va ? Nä det trodde jag inte men som artist är man tydligen mångsysslare ;-)
    Skönt att du känner dig bättre
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Såå gottit & härligt arr det går åt rätt håll med din rygg/Kram

    SvaraRadera
  6. Lite annorlunda recept! Gott! Hoppas ryggen fortsätter bli bättre! Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Så skönt du mår lite bättre. Så god pajen ser ut. Har aldrig smakat en sådan. Kul med något nytt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Sötpotatis är gott! Brukar ha med klyftor när jag rostar grönsaker i ugn! Åhh, är det din tur med ryggen nu...:( Många som har ryggar som krånglar. Hoppas verkligen du mår bättre nu, för nu har mitt vänt åt rätt håll! Till och med klarat av en löprunda och ett gympass igår.
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  9. Tack för detta tips!
    Älskar sötpotatis men detta har jag aldrig provat, spännande :)

    Hur har ni det med "sommarvädret".... här regnar det åtminstone inte (än...) men nu tycker jag att värmen får återvända!! Åker till Sthlm i helgen och då verkar det ordna till sig, fingers crossed

    Kram PIllan

    SvaraRadera
  10. Laga mat är ju inte min grej tyvärr. . . har fullt med kokböcker jag inte använder. Men de pryder sig fint.

    Kram N

    SvaraRadera
  11. Oj vad gott det såg ut då! Man kanske får kolla in den där boken ;)
    Kram Sara

    SvaraRadera
  12. Hejhej!

    Det såg jättegott ut! Jag har inte så mycket erfarenhet av just sötpotatis. Vet inte om jag testat det alls faktiskt. Kanske är dags nu då ;)
    Skönt att det lättat i ryggen!

    Ha en finfin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig smakat sötpotatis......det ser super gott ut. Kul att prova nya recept. Kram Anette

    SvaraRadera