måndag 2 juni 2014

Sommarens premiär






Igår var det premiär här hemma. 
Sill och nypotatis till lunch och jordgubbar till efterrätt. 
Jag åt jordgubbar (massor) när vi var i Turkiet men jag har inte ätit några här hemma än. Men igår så. Dock inte svenska de var lite väl dyra...


För ett tag sedan meddelade sonen att han ville ha med sig fika till sista dagen på praktiken. Visst det lovade hans mor att fixa men när han kom hem i tisdagskväll och undrade om jag bakat nåt så hade jag så klart helt glömt bort detta.
Då fick det bli en röra ihop kaka med rabarber och just jordgubbar (men då blev det frysta).



Recept på kakan:

200 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
5 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten
500 g jordgubbar och rabarber


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en långpanna, ca 30 x 40 cm, med matfett eller lägg i ett bakplåtspapper.
Smält matfettet i en kastrull, låt det svalna. 
Rör ner socker, vaniljsocker och ägg i matfettet. Blanda mjöl och bakpulver, rör ner det och till sist vattnet.
Bred ut smeten i formen och lägg på bären.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt kakan svalna. Skär den i bitar.
Servera med vaniljsås, grädde eller glass.


Det var oxå premiär för hundarnas första dopp nere i Östanå. De badar ofta i bäcken på våra promenader men roligare att få simma i sjön. Jag tog med mig kameran och tog en massa bilder men konstaterade när jag kom hem att minneskortet var kvar här hemma!!
Men det blev en kortare promenad ikväll och en tur till sjön igen och kameran var med, denna gång även minneskortet ;)
Vi passade på när det var fint väder imorgon verkar det bli sämre igen...


Hoppas ni haft en härlig start på veckan!?
Kram kram







11 kommentarer:

  1. Mmm...Så gottit & va härligt för hundana att bada :)
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk att bara svänga ihop en kaka så där. Allt sånt är just nu stora projekt för mig.
    Typiskt att minneskortet inte var med, det har man hört så många som berättat.
    Kram helena

    SvaraRadera
  3. Åh, visst är det en lite jobbig känsla det där när man har glömt något man lovat...
    Härliga bilder!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  4. Det hade varit superkul att träffa dig nere på studenten. Tyvärr så hade jag ju inte en tanke på att det var studenttider när jag bokade vår resa till Mallis i september förra året. Så vi åker på lördag och kan tyvärr inte vara med. Jättetråkigt men vi kände att vi inte kunde boka om heller.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Så gott med jordgubbar. Trevligt med ett nytt recept. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Mmmm så got. Jag betalade 40 kr litern för svenska i helgen och det var det värt. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Jordgubbar är sommar i en skål :) Så himla söta och goda.
    Hoppas du får en fin dag, kram

    SvaraRadera
  8. Jamen sill, potatis och jordgubbar som pricken över i!! Gudars så gott. Solen visar sig faktiskt här idag med och nu blev jag dösugen på din middag... har redan bestämt kyckling men det får bli sill asap!!

    Så fina balparet var! Nästa år ska Filippa få gå på bal, längtar lite faktiskt ;)

    Kram PIllan

    SvaraRadera
  9. Herregud vad gott!!!!sommrigt
    Fint med balen och så fina dom är,min dotter ska snart på bal jättekul!
    Ha en jättefin dag
    kram Tina

    SvaraRadera
  10. Jag älskar jordgubbar!!....här har det varit full rulle sen söndagskväll då vi kom hem....men nu börjar det lugna ner sej.....
    Hoppas allt är bra....sommarkram Bia

    SvaraRadera
  11. Mmmmmm jordgubbar är det bästa godiset o jag frossar som en besatt av dessa godsaker under sommaren. Kramisar Tina

    SvaraRadera