lördag 28 juni 2014

Sommartårta med maräng






Det har varit en period här hemma med mycket bakverk (alldeles för mycket...)
När vi hade fikagäster i söndags blev det klassisk kladdkaka med grädde och jordgubbar (från frysen) och marängtårta med hallon. Det gick inte att få tag i några jordgubbar här hemma då.



Recept på marängtårtan:
4 äggvitor 
3 dl socker
3 dl rice krispies

Äggkräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde


Vispa äggvitorna och sockret till en fast smet. Blanda i rice krispies.
Smörj ett bakplåtspapper och bred ut smeten på plåten med bakplåtspappret.
Grädda i 125 grader i 90 min, nederst i ugnen.

Blanda alla ingredienserna till äggkrämen och låt den sjuda på låg värme tills den tjocknar.
Blanda i 125 gr smör och låt den kallna.
Lägg krämen på tårtbotten och 3 dl vispad grädde över, garnera med bär, kiwi eller dylikt.



Här hemma har vi en lugn lördag. Vi har varit på stan i några ärenden, jag har bakat bröd och tvättat. Nu väntar vi på fotbollsmatchen.
Här är det riktigt skitväder med spöregn och muller runt omkring men vi har tänt ljus och myser inne istället.


Hoppas ni har en lugn och skön lördag!
Kramisar




13 kommentarer:

  1. Mmm en favorittårta hos oss o visst blir det mycket fika under sommaren...Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. åh den tårtan är nog den godaste jag vet:) Nu blev jag sugen på att göra en sådan. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Så god den ser ut. Här har vädret varit bättre än vi trodde det skulle vara. Hoppas det blir fint hos dig också. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Mmmm, så smarrigt gott! Skall prövas... Här har vi lite nostalgi-afton samtidigt med fotbollsmatchen nere i biorummet. Mysigt värre..
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  5. Mmm vad gott det ser ut. Här är det också riktigt tråkigt väder, så snart ska jag krypa ner i sängen framför en film.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Sååå gotti & vacker ....
    /Kram

    SvaraRadera
  7. Herregud va gott!!..jag älskar maräng.....vi har haft bra väder idag...fast inte så varmt...har nyss kommit hem efter en middag med lite släkt på en ute restaurang...men vi valde att sitta inomhus....alltid roligt med släkt träff ibland ;))....nu ska jag se James Bond...den snygge Sean Connery....vilka snälla ögon den mannen har ;)))....
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Så gott! Älskar fika. Nu har det varit lite dåligt med träning så det finns risk för att det lägger sig på hullet😉

    SvaraRadera
  9. Men skicka hit känner jag!
    Ser ju himmelskt god ut!

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  10. Men guuuuud så gott, en favvotårta!:) Du kan ju bara förstå hur sugen jag blev?!
    Älskar hembakta tårtor! Du verkar vara en riktig rackare i köket med att baka bröd och annat, kul!
    Vad fint ert hus är såg jag lite längre ner och så snyggt med altanen. Grupperna var dunderfina med, har ju själv stolen från Ikea och gillar den skarpt! Tycker det är så snyggt med vita dynor med i den svarta gruppen;)

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  11. Åh marängtårta med jordgubbar är en favorit!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  12. Ser ju helt UNDERBART gott ut - denna måstse jag baka känner jag... ;)

    SvaraRadera