tisdag 26 augusti 2014

Kolakakor





Idag bjuder jag på en god kolakaka!

Kolakakor, ca 18 st
Mördeg:
5 dl vetemjöl
250 g smör
1 dl socker

Kolasås:
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
1 msk sirap

220 g mörk blockchoklad



Blanda ingredienserna till mördegen. Rulla till bollar och tryck ut dem i aluminiumformar. Grädda i 125 grader i ca 15 min.
Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull och koka på svag värme tills den tjocknat (gör kulprovet).
Häll den varma kolasåsen på mördegsbotten. När kolasåsen kallnat och stelnat lägg på ett lager med smält blockchoklad.







Goda direkt från frysen också...

Tråkdagen (tisdagen) är avklarad och nu skyndar jag mig till tv-soffan för ikväll så sänder de Idol från Malmö.
Hoppas nu vi får se Minna!
Ha en skön kväll!
KRAM






11 kommentarer:

  1. Herregud, livsfarligt att kika in här på din blogg, fniss :) Och ännu farligare när kakorna är lika goda frysta!! Mums vad gott det där ser ut!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kramar aka

    SvaraRadera
  2. Mums va gott!!!
    jag ser också på Idol...men jag tycker det är många som gör bort sej...fast det finns ju även talanger förstås ;)
    det blir roligare längre fram i programmen, när dom sållar bort eftersom , då är det spännande;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Så goda kakorna ser ut. Blir sugen. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Men åh så goda! Jag var så sötsugen förut, och slängde ihop några hallongrottor. Hade ju hellre gjort de här, älskar kola och choklad:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Näääää!!!
    Varför kikade jag in här för?? ;)
    Jag är så svag för kola och de där lät ju så farligt goda så det började rinna i kinderna....
    Hmm...måste nog testa de där här framöver...
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Kakor för mina killar, ska nog baka några o skicka med store F till Norge...Håller tummen för din sons fllickvän. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Sååå gottit & riktigt vackra!
    /Kram

    SvaraRadera
  8. Men herreguuuud....det här såg ju galet gott ut! Dessa måste jag ju testa.....om en månad eller så, då jag helst ska vara nere i min målvikt! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Men mums vad goda måste göras :) kram Diana

    SvaraRadera
  10. Mums va gott det ser ut. Trisst för oss som inte äter såna gobitar men man kanske kan baka och lägga i frysen då ;-)

    SvaraRadera