fredag 28 juni 2013

Inspiration från Ernst...





Har ni sett Ernst nya projekt? Ett förfallet orangeri, det skulle jag oxå gärna sätta klorna i...
Hittade några andra fina orangerier på nätet igår.

via


via

Något av dessa skulle gärna få finnas på min tomt.
Men vad är då ett Orangeri?
Enligt Wikipedia:
Orangeri är ett uppvärmt växthus för övervintring av träd som apelsinfikonmyrten och andra prydnadsväxter som inte tål hårt vinterklimat i det fria. Namnet "orange" kommer av det franska ordet för apelsinorange.

Många fina finns det...


Härligt med fredag men ruggigt tidigt väckte de mig valpisarna idag. Kl 3 hörde jag dem och kl 3.30 gav jag upp och gick upp till dem.
Kommer nog vara extra rött denna fredagskväll ;)
Härligt att det är fredag i alla fall!

Ha en underbar dag!
Kram kram






19 kommentarer:

  1. Ja jag blir helt knäckt när jag ser Ernst in action! My god vad han får till allt så bra, vilken begåvning!

    Fin inspo hos dig idag!

    Önskar dig en fin helg!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Ja jag hade inte heller tackat nej till ett orangeri eller bara ett litet fint växthus, nybliven trädgårdsentusiast, som man blivit. :-) Men tyvärr är vår lilla trädgård, just det liten, alldeles för liten. :-)
    Men det är härligt inspirerande att kolla in Ernst i alla fall.
    Ha en skön helg/Laila

    SvaraRadera
  3. Har missat varje avsnitt tur att play finns... Härliga inspobilder du bjuder på o hoppas du får en mysig fredag trots sömnbrist. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Älskar Ernst, skulle inte missa det för allt i världen tror jag ;D
    Det sista orangeriet drömmer jag om, nåt liknande i varje fall :)

    Ha en toppenfredag och trevlig helg!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  5. Ja, han kan han, allas vår Ernst ;)
    Kram och trevlig helg!
    Maria

    SvaraRadera
  6. Ibland önskar jag att vi hade en större trädgård så att man kunde få plats för ett orangeri.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ooo,jaa visst Är det underbart/Kramar Annmi

    SvaraRadera
  8. Så fint med ett orangeri, och Ernst gör en ju på sånt inspirerande humör! Men vilket jobb att göra iordning, bara det där med putsen... osch.. men fint blir det! Valparna är så söta! Måste vara mycket jobb, men väldigt mysigt också. Hur gamla är de nu ?

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  9. Jag såg första programmet igår :-) Alltid kul att kolla på Ernst! Får ta tag i play för att se vad jag missat :-) Vill också ha ett orangeri!!! :-)

    SvaraRadera
  10. Ja det är klart man tittar på Ernst ;) Och så får man ju lite inspiration på köpet :)
    Valparna måste växa så det knakar ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder på orangeri. Jag tittade på program nummer 2 igår, men etta han har jag inte sett.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  12. Jag vill ocks ha ett orangeri a la Ernst... Alltid kul att kolla in vad han g;r, men jag missade f;rsta programmet i [r. Susanne

    SvaraRadera
  13. Ja visst är han händig allas vår Ernst..! :)
    Hihi... morgonpigga småttingar du har..! :)
    Kram Jessica

    SvaraRadera
  14. Ja, något sådant hade gärna fått dyka upp i min trädgård! Får nog börja att "smöra" för maken:)
    KRam

    SvaraRadera
  15. Mmm en stor dröm att ha ett orangeri.. Oj, pigga små vänner.
    Hoppas kvällen blir fin trots lång dag, kram

    SvaraRadera
  16. Vågar knappt in på din blogg sedan valparna kom:) Ja orangeri är så vackra! Det finns ett i Finspång, vid slottet där, men annars har jag sällan sett dem i Sverige dock. Får önska mig ett när jag "blir stor":) Ha en fin fredagskväll, här är det Skärgårdsdoktorn på tv:) Kram

    SvaraRadera
  17. Såg på Ernst igår jag också...han är ju bar så härlig!!
    Ett Orangeri skulle jag också vilja ha...ett växthus skulle duga för mej...en het önskan;)))
    Ha en trevlig kväll!!!
    Kramis

    SvaraRadera
  18. Ja, jag såg en bit förra veckan. Ska bli spännande att se hur det slutar!

    Vilka gosiga valpar du har där hemma. Ser så härligt ut när de ligger som i högar på golvet. Kommer bli tomt när de flyttat hemifrån.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  19. Ernst är så välkommen hem till mig....Kram Anette

    SvaraRadera