torsdag 23 juli 2015

När jag blir rastlös...






När vädret inte är så inbjudande ute så brukar jag bli rastlös så här på semestern. Och då bakar jag.
Så när regnet smattrade utanför för drygt en vecka sen (och vi faktiskt var hemma) satte jag igång att baka. Testade bl a denna ljusa kladdkaka.

Vit kladdkaka med blåbär.
Receptet på denna:
100 gr smör
200 gr vit choklad
3 ägg
2 msk sirap
0.5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocket
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund form med smör och bröa den med kokos. Smält smör och choklad på medelsvag värme, rör runt då och då. 
Bland mjöl, socker, salt och vaniljsocker i en bunke. När chokladen och smöret smält blanda i ägg och sirap.
Rör sedan ihop chokladblandningen med mjölblandningen till en smet. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.

God kaka men jag tycker inte att det var en kladdkaka...



Igår inhandlade vi en del växter så jag har planterat idag. Och fixat i trädgården. Fjädersparrisen i köket är det ett tag sen jag planterade om och nu växer den som bara den. Undrar om det går att ta skott och sätta i vatten? Nån som testat?


Så idag har jag piffat på altanen och pysslat här hemma i trädgården. Pysslat och funderat. 
Funderat på hus, stuga, trädgård, jobb mm mm... Jag hinner tänka väldigt mycket när jag gör olika sysslor här hemma. Och när jag promenerar. Det kommer många nya idéer i mitt huvud. För många. Långt ifrån alla idéer som blir verklighet men en del i alla fall...

Ha en bra kväll!
KRAM



10 kommentarer:

  1. Kakan ser jättegod ut. Blåbär är en favorit hos sonen som annars inte är så förtjust i bakverk.
    Jag funderar och funderar, speciellt när vi varit i Marina och på landet under sommaren, då skulle jag vilja förändra livet och jobba med något annat och kanske flytta till landet:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Kakan såg god ut trots att det inte var mycket till kladdkaka. Ngt att testa en regnig dag. :-) kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Den ser i alla fall god ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Jag är också expert på att fundera och tänka när jag pysslar hemma...
    Kakan ser god ut! Bra att kunna dra igång att baka när man är rastlös!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  5. När jag är ute och springer brukar jag fundera och tänka en massa. Såg detta recept någon annanstans och tänkt prova det. Den ser jätte smarrig ut i alla fall.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  6. Den kakan låter väldigt god. Fast jag bakar inte gärna. Funderar gör jag med så att huvet nästan sprängs ibland. Fina bilder.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. men åhhh vad gott. Jag kommer på fika :)!

    SvaraRadera
  8. Usch ja, det är väldigt lätt att bli rastlös i detta vädret. Kul att baka. Ser väldigt gott ut.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  9. Aha, är det fjädersparris den heter. Köpte en sån till köket för inte så länge sen. Kram.

    SvaraRadera
  10. Oj vad du är duktig !!!....inget bak här inte...har städat i går och idag har jag nyss kört ett yoga pass....igår tog jag en rask promenad, men
    något måste man pyssla med när vädret är uselt !!!....snart börjar idéerna sina.....jag ser framemot resan iaf ;))....ha en fin dag nu ;)
    Kramis bia

    SvaraRadera