söndag 6 november 2011

Nyttigt "godisknäcke"

Blev lite bakat på eftermiddagen. Gjorde ett knäckebröd som jag fick receptet av min jobbarkompis Anette. Hon hade med sig bitar och bjöd på och de gav mersmak! Receptet såg väldigt nyttigt ut men de var nästan som godis.....


Här är receptet:

2 dl majsmjöl (eller vetemjöl)
½ dl linfrö
½ dl sesamfrö
½ dl solrosfrö
½ dl olja
 2 ½ dl kokande vatten
flingsalt

Rör ihop de torra ingredienserna. Häll i oljan och det kokande vattnet. 
Platta ut tunt på ett bakplåtspapper.
Strö över flingsalt. Sporra fyrkanter.
Grädda mitt i ugnen, 150 grader (eller 100 grader varmluft) i ca 1 timme.


Jag gjorde dubbel sats men det tog lååång tid i ugnen.
Tack Nettan för tipset innan idag :)

Blev lite bullar och vetelängder oxå...



Gick förbi kyrkogården när jag var ute med hundarna och det lyste fint fortfarande. Blev lite gömmagodis-lek med vovvarna också.

Nu har vi krupit ner i soffan och njuter av det sista av helgen!

Ha det gott alla!

Kram Suss

1 kommentar:

  1. Varsågod Suss! Kul att ni gillade det!

    Kram nettan

    SvaraRadera